Kwaliteit

Onze school staat voor kwalitatief lesgeven, met veel aandacht voor vernieuwing zoals digitaal onderwijs. Hierbij hanteren we uiteraard dezelfde kerndoelen als alle andere basisscholen in Nederland. Het enige verschil is dat wij vanuit een hindoeïstische levenshouding werken. 

 

Identiteit
Onze school besteedt systematisch aandacht aan de waarden en normen van het hindoeïsme zoals dienstbaarheid, samenwerking en vreedzaamheid. Wij vieren de hindoe-hoogtijdagen, maar ook andere feesten, zoals Sinterklaas en Kerstmis. De Shri Laksmi School streeft, met behoud van eigen identiteit, een zo optimaal mogelijke integratie na van leerlingen in een zeer dynamische multiculturele en multireligieuze Nederlandse samenleving. Een van onze doelen is dat onze leerlingen leren hun eigen culturele identiteit verder te ontwikkelen en te waarderen. Zo behouden ze hun eigen identiteit, maar kunnen ze ook optimaal integreren in de zeer dynamische multiculturele en multireligieuze Nederlandse samenleving. Om de culturele identiteit meer inhoud te geven is er op school sprake van een Dharma-leerlijn.
Diverse thema's (geweldloosheid, duurzaamheid, dienstbaarheid etc.) komen daarbij aan bod. De culturele aspecten worden in een breder perspectief besproken en soms ook gevierd.
Naast het feit dat onze leerkrachten vanuit Hindoe-waarden en normen onze leerlingen maatschappelijk bewustzijn meegeven, krijgen de kinderen het extra vak Dharma/Hindi. Hierbij staat respect en tolerantie centraal. Dit is voor ons een van de manieren om burgerschap als een terugkerend onderwerp in ons aanbod te verweven.

Doel
Ons doel is onze leerlingen hun eigen culturele identiteit te leren ontwikkelen en te laten waarderen. Zo behouden ze hun eigen identiteit, maar kunnen ze wel optimaal integreren in de zeer dynamische multiculturele en multireligieuze Nederlandse samenleving.

Goede doorstroming
Ook de voorschool is in ons schoolgebouw gehuisvest. Dit maakt de overgang van de kleuterschool naar de basisschool voor de ouders en de leerlingen veel gemakkelijker. Voor de doorstroommogelijkheden naar de verschillende typen van het voortgezet onderwijs, kijken we steeds naar de capaciteiten en resultaten van elke leerling.

Leerlingenvolgsysteem
Onze school vindt het belangrijk om onderwijsachterstanden als gevolg van sociaal-culturele omstandigheden zo snel mogelijk op te sporen en op te heffen. Dit is mogelijk dankzij ons leerlingenvolgsysteem. Indien nodig krijgt elke leerling extra individuele begeleiding. Daarom zijn de Cito-eindscores van onze leerlingen al jarenlang gemiddeld hoger dan die van andere basisscholen in Amsterdam.